Hanna Piskorska

Ciałopozytywność w walce z body shamingiem

Zawstydzanie, poniżanie i ośmieszanie z powodu wyglądu to poważny problem. Obsesja piękna podsycana przez media powoduje wpadanie w kompleksy, wywołuje poczucie wstydu i obniża samoocenę. W odpowiedzi na body shaming powstał ruch body positivity (ciałopozytywność).  Zapoczątkowany w Ameryce w latach 90. XX wieku rozprzestrzenił się na cały świat.

Ciałopozytywność

Polskim odpowiednikiem słowa „body positivity” jest ciałopozytywność, czyli akceptowanie swojego ciała. Ciałopozytywny ruch społeczny ma na celu pokazanie, że każde ciało powinno być akceptowane, bez względu na rozmiar i wygląd. Uświadamia, że piękno jest tylko pojęciem stworzonym przez kulturę, nieświadczącym o wartości jednostki.

O ciałopozytywności trzeba mówić

Temat ciałopozytywności jest podejmowany przez aktywistki, a także ekspertów z wielu dziedzin: psychologii, dietetyki, fizjoterapii czy medycyny. Poniżej znajdziesz rozmowy i wystąpienia, które będą dobrym początkiem zapoznania się z tematem body positivity z różnych punktów widzenia:

Body positivity na wybiegach

Branże modowa i kosmetyczna przez lata promowały określony kanon piękna. Przyczyniały się do funkcjonowania niedoścignionego ideału. Jednak w ostatnim czasie coraz więcej marek zmienia politykę swojego działania. Modelkami i modelami występującymi w kampaniach są osoby dotychczas uważane jako niepasujące do „kanonu”, coraz częściej rezygnuje się też z retuszu.

Kampania “girls” marki NAGO„Prosta forma, czysty proces i redukcja odpadów to wartości, które bliskie są NAGO. Ale nie tylko one – założycielkom zależy, by zdrowa była nie tylko Planeta, ale też nasze podejście do własnego ciała”.

Znane globalnie marki również tworzą kampanie w duchu positivity:

  • H&M pokazuje prawdziwe kształty 
  • Nowa kolekcja Victoria’s Secret zapowiada zmiany w marce. W kampanii wreszcie wystąpiły modelki o różnych rozmiarach i typach urody
  • Oysho pokazuje naturalne kształty 
  • Dolce&Gabbana, jako pierwszy luksusowy dom mody, poszerza swoją rozmiarówkę do 54.

Pozostaje mieć nadzieję, że tego typu kampanie nie są jedynie chwytem marketingowym mającym na celu wzrost popytu na produkty tych koncernów. Rewolucja w świecie mody i kosmetyków jest niezbędna.

Agencje modelek i modeli również otwierają się na różnorodność w świecie mody. Przykładem może być agencja modelek Zebedee Management, która reprezentuje głównie osoby niepełnosprawne.

Jak zaakceptować swój wygląd?

Na to pytanie wiele osób chciałoby uzyskać gotową, uniwersalną odpowiedź. Droga do samoakceptacji często bywa trudna i długa. Każdy musi znaleźć swoją własną ścieżkę. Warto zwrócić się do specjalisty – psychologa, psychoterapeuty czy psychodietetyka. Wiele osób stara się szerzyć idee akceptacji swojego ciała i tworzy treści, które w tym pomagają. Często są to osoby stykające się z body shamingiem w swojej pracy – modelki, twórczynie i twórcy internetowi.

Wystąpienia TEDxTalks

Spot „It’s not about hair”

”Dla Nas ten spot mówi o wyzwoleniu, o  przełamywaniu stereotypów, o sile i solidarności kobiet. Jest to hołd dla wszystkich osób, które z powodu włosów lub ich braku miały kiedykolwiek problemy z samooceną”.

Wyzwanie  #SzczereCiało 

Justyna Lis – blogerka, zwróciła uwagę na to, jak łatwo w social mediach (dzięki korzystnemu ustawieniu, odpowiedniemu światłu) stworzyć iluzję „idealnego ciała” wpisującego się w kanony. Zapoczątkowała akcję na instagramie, gdzie pod hasztagiem #SzczereCiało publikuje zdjęcia swojej sylwetki w różnych pozach i zachęca do tego inne dziewczyny.

Osoby, które warto obserwować

Social media są przesycone nienaturalnymi, wyretuszowanymi ciałami. Wielu twórców stara się walczyć z tym szkodliwym trendem. Poniżej kilka kont, promujących ciałopozytywność i edukujących w tej dziedzinie.

A może Ty spotkałeś/aś się z interesującą ciałopozytywną kampanią lub osobami promującymi ciałopozytywność? Podziel się tym w komentarzu!

Sprawdź inne artykuły w tym temacie: bodyshaming | ciałopozytywność | polecajka

O autorze:

Hanna Piskorska

Jeśli nie wymyśla nowych połączeń smakowych w kuchni, to chodzi po lesie i rozmyśla, jak rozwiązać wszystkie problemy świata. Mało mówi, ale bacznie obserwuje. W wolnym czasie siedzi pod kocem z kotem na kolanach i książką, pędzlem lub igłą w ręce.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zapisz się na Newsletter Społeczny
Zapisz się na Newsletter SpołecznyDołącz do naszej społeczności i bądź na dostawaj podsumowanie naszych treści prosto na swojego maila

Super, teraz tylko potwierdź w mailu, że Ty to Ty i oczekuj od nas najbliższego newslettera. :)

Pin It on Pinterest

Share This