Katarzyna Mamzer

Nierealne standardy piękna

Według badań przeprowadzonych przez CBOS (2003) prawie każdy dorosły Polak uważa, że wygląd zewnętrzny  przesądza o sukcesie w życiu osobistym (90%) i zawodowym (92%). Zdaniem ankietowanych piękna kobieta powinna być zgrabna (63%) i szczupła (53%), a przystojny mężczyzna wysoki (76%) i muskularny (37%). Z badań wynika, że kobiety dwukrotnie częściej niż mężczyźni wyrażają się krytycznie o swoim wyglądzie. [1]

Bardzo dużą rolę w postrzeganiu siebie i świata odgrywają media. Powszechny dostęp do internetu i telewizji sprawia, że ich rola w kształtowaniu osobowości oraz kreowaniu wzorców postępowania staje się coraz większa. Jednocześnie trudno znaleźć reklamę, w której ciało kobiety nie byłoby sztucznie upiększane. Z ekranu telewizora czy okładek czasopism spoglądają z reguły szczupłe, długonogie panie, o nieskazitelnej cerze, błyszczących włosach i kuszących kształtach, emanujące radością ze swojego idealnego życia.

Ten lansowany w mediach wizerunek nie pozostaje bez wpływu na postrzeganie własnego ciała i samoocenę kobiet

Nie wpasowanie się w ukazywany kanon kobiecego piękna przyczynia się do zachwiania poczucia własnej wartości. W konsekwencji może to doprowadzić, zwłaszcza wśród nastolatek, do wystąpienia zaburzeń odżywiania takich jak anoreksja, bulimia. [2]

Według bostońskich naukowców, którzy badali wpływ mediów na poziom zadowolenia nastolatek z własnego wyglądu, u 69% badanych zdjęcia z czasopism oddziaływały na postrzeganie własnego wyglądu, a u 47% skutkowało to podjęciem próby obniżenia wagi ciała. [3]

W przeważającej liczbie przypadków kobiety przedstawiane są w reklamach w trakcie prac domowych, albo jako obiekt seksualny. Skutkuje to utrwaleniem się w społeczeństwie stereotypu kobiety jako „strażniczki domowego ogniska”, matki, żony, gospodyni. [4]

Na szczęście coraz częściej spotkać się można z inicjatywami przeciwdziałającymi propagowaniu nieprawdziwego wizerunku kobiety

🔸 Niektórzy producenci zaczęli odchodzić od kultu sztuczności na rzecz popularyzowania obrazu tzw. normalnej kobiety. W reklamach coraz częściej występują kobiety o różnych rozmiarach i odcieniach skóry.
🔸 We Francji i Wielkiej Brytanii politycy domagają się umieszczania informacji o retuszowaniu fotografii. Mówi się nawet o całkowitym zakazie stosowania programów do obróbki graficznej w prasie i telewizji. [5]
🔸 W ankiecie przeprowadzonej przez magazyn Polityka prawie 40% osób opowiedziało się za wprowadzeniem formalnego zakazu komputerowego poprawiania kobiecego ciała.

Źródła:
……………………………..
[1] Dbałość o własną sylwetkę.
[2] Zmiana wizerunku medialnego kobiety a zaburzenia odżywiania we współczesnym świecie.
[3] Postrzeganie idealnego wizerunku kobiecego ciała przez kobiety w okresie wczesnej adolescencji.
[4] Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej w Polsce.
[5] Wizerunek kobiety w reklamie a percepcja i ocena własnego wyglądu przez dorastające dziewczęta.

O autorze:

Katarzyna Mamzer

Z wykształcenia biotechnolog, na co dzień zajmuje się bakteriami. W wolnym czasie poznaje inne kraje i kontynenty podróżując lub ucieka w świat fantazji przy kawie i dobrej książce.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Share This